טיפול התנהגותי קוגנטיבי

מהו טיפול התנהגותי קוגנטיבי ומדוע הוא תופס תאוצה

בתקופה שבה אנחנו חיים, בניגוד לימים עברו, אנשים כבר מזמן אינם מתביישים לספר ולהודות בפני אחרים שהם נעזרים בשירותים של אנשי מקצוע מתחום הטיפול הנפשי.

ואחת משיטות הטיפול שבשנים האחרונות הולכות וצוברות יותר ויותר פופולאריות בקרב חוגים גדולים יותר של אנשים היא שיטת טיפול התנהגותי קוגנטיבי (באנגלית: CBT – Cognitive Behavioral Therapy ).

מהי היא בעצם שיטת טיפול התנהגותי קוגנטיבי?

טיפול התנהגותי קוגנטיבי למעשה מבוסס על הנחת היסוד לפי יש קשר ישיר בין המחשבות, הרגשות, התחושות והפעולות שלנו, וכי מחשבות שליליות ורגשות שליליים עלולים לגרום לנו להיקלע למעגל אכזרי שממנו נתקשה לצאת בכוחות עצמנו.

במסגרת טיפול התנהגותי קוגנטיבי אנשים לומדים להסתכל על התוכן של התודעה שלהם – מחשבות, דימויים, דיבור פנימי וכיוצא באלה – בצורה ביקורתית ומנותקת יותר.

בדרך זו הם לומדים לא להזדהות עם תכני התודעה שלהם בצורה אוטומטית, אלא לפתח את היכולת לבחון אותם בצורה ביקורתית ואפילו לאתגר אותם.

זהו, על קצה המזלג, החלק הקוגנטיבי של שיטת טיפול זו, ובנוסף על כך ישנו גם את החלק ההתנהגותי – טכניקות וכלים מעשיים אשר מטרתם היא לעזור לאדם לשנות דפוסי התנהגות.

בדרך כלל עושים את זה באמצעות ניסויי התנהגות שונים, כמו גם שימוש בחשיפה הדרגתית במטרה להתגבר על פחדים ולהטמיע הרגלים חדשים.

מהם היתרונות של טיפול התנהגותי קוגנטיבי?

  • לא הולכים סחור סחור – בניגוד להרבה שיטות טיפול אחרות, במסגרת טיפול התנהגותי קוגנטיבי אין יותר מדי עיסוק בעבר. במקום זאת ניגשים לטפל בבעיה באופן ישיר, מבלי לחפור בהיסטוריה.
  • רכישת מיומנויות לחיים – הכלים שתלמדו במסגרת טיפול התנהגותי קוגנטיבי ימשיכו ללוות אתכם גם הרבה לאחר תום הטיפול, מפני שמדובר על כלים לחיים.

    > המאמר באדיבות עופר כהן פסיכולוג המתמחה בטיפול CBT

שתפו את הפוסט עם חברים

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

אולי יעניין אתכם:

שיטת emdr
בריאות
miko

10 דברים שלא ידעתם על שיטת emdr

שיטה זו נחשבת לאחת היעילות והפשוטות יחסית, שמצליחה להביא להישגים רבים כל מי שרוצה להתמודד עם טראומות, דיכאון, חרדות ומשברים שונים. יש כמה עובדות שכדאי

קרא עוד »